Login

השבת אבידה | The Discussion Page

Synopsis

השבת אבידה

מה אחריות המוצא אבידה ברחוב

כל המוצא זוכה

כל המוצא זוכה

במקרה של מציאת אבידה, אדם יכול לקחת את האבידה לעצמו בלי להתחשב באדם שאיבד אותה.

להתעלם

להתעלם

לאדם יש אפשרות להתעלם מהאבידה, להשאיר אותה בידיוק איפה שנמצאה, ולהמשיך בחייו כרגילו  ( אולי בעליו יחזור לחפשו)

להחזיר אם אפשר

להחזיר אם אפשר

במידה ומדובר בחפץ שביכולתי להחזיר לבעליו הייתי לוקחת אותו ומחפשת אחר בעליו

Summary

במקרה של מציאת אבידה ברחוב האם להחזיר\לקחת\להתעלם?

The Discussion

x

מקור מודרני:  מצאתי כסף, אני חייב להחזירו לבעליו?

במקור זה, מדבר כותב המאמר על דעתו לגבי מציאת כסף. לפי דעתו אם אדם מצא כסף הוא יכול לקחת אותו בלי להכריז או לחפש את האדם שאיבד. הוא ממשיך ומספר כי לדעתו, אפילו אם אדם טוען שהכסף שלו אין חובה הלכתית להחזירו. למרות זאת, הוא כן טוען כי במידה ויש סימן, ניתן להחזיר אותו (אך זה לא מחובתינו וניתן וכדאי לשמורו). הוא מחזק את עמדתו באמצעות מקור מן הגמרא, ״לפי מה שכתוב בגמרא, מטבע שנופל מהבעלים אנו מניחים שהייאוש הוא מיידי״.

עמדה: כל המוצא זוכה (ערך עצמאות)

מקור:  http://www.mako.co.il/spirituality-popular_culture/weekly-answer/Article-7a2c4af8a9ef441006.htm

כותב ואתר:  שמעון כהן, mako

עמית כץ

x

שים לב שעמית כבר העלתה את המקור הזה, והוא נמצא  כאן.

דיון

x
  1. אריאל: “כל המוצא זוכה”– אני חושבת שגם אם אמצא אבידה בעלת סימן זיהוי שמאפשרת לי למצוא את בעליה, ולהפך, עדיין אשמור את האבידה לעצמי, מהסיבה הפשוטה שאני מצאתי אותה ולכן היא שייכת לי.
הקשר

מאור אריאל

15 Comments
  • x

    אריאל, אני נוטה לחלוק על דעתך, כי עפ”י ספר דברים פרק כ”ב , אסור להתעלם מאבידה בעלת סימן היכר ומחובתינו להחזירה לבעליוה גם אם הם שונאייך או קרובייך.

    בנוסף, עפ”י מסכת בבא מציעא פרק ב’ משנה א’, שטוען כי אבידה בעלת סימן היכר, מחובתינו להכריז עליה ולהשיבה. לדוגמא: “כיכר ובתוכו מעות”.

     

    ראיה-לסתור

    עמית קורן

  • x

    אריאל, אני מתנגדת לדברייך, ועמית אני תומכת בטענתך.

    אסביר ואצטט לך את הפסוק מן המקרא אשר יחזק ויבהיר את דעתי בנדון, (ספר שמות  פרק כג’ פסוק ד’):

    “כי פגע שור אוייבך או חמורו תועה השב תשיבנו לו” פסוק זה מסביר כי אדם שמוצא אבידה בעלת סימן היכר, ששייכת לשונאיו ואוייביו מחובתו השיב לו את האבידה, לא משנה מה.

    ראיה-לתמוך

    עמית כץ

  • x

    איני מסכימה לרוב עם טענותיכן.

    עפ”י המקור המודרני “מטבע שנופל מהבעלים, אנו מניחים שהייאוש הוא מיידי” שמציין כי במקרה בו מצא האדם אבידה, אין מחובתו להכריז ולחפש אחר בעליו, אלא לשמור לעצמו.

    במקרה ואדם טוען כי דבר האבידה שלו, אין חובה הלכתית להחזיר.                                                                יחד עם זאת, במקרה ואבידה בעלת סימן זיהוי מספק,ושני הצדדים מאמינים בכך, ניתן להחזיר אותה לבעליו אך לא חובה.

    +

    ראיה-לסתור

    מאור אריאל

  • x

    אריאל, אני מתנגדת לדברייך ואוכיח לך מדוע באמצעות משל “הקודח בספינה”- ויקרא רבה פרשה ד’.

    פרשה זו עוסקת במשל שדרכו רבי שמעון מעוניין להעביר מסר.

    המשל הבא לידי ביטוי במשל, הוא כאשר אדם נמצא בסיטואציה מסוימת, הוא עשוי להשפיע על חייהם של רבים אחרים לטובה ולרעה. בנוסף לאדם יש מחויבות לחברה ואינו חי בבועה, ולכן אינו יכול לפעול ללא התחשבות בסביבתו. ולכן, כאשר את מוצאת אבידה בעלת סימן היכר ,את מחוייבת לחברה שבה את חייה ואת צריכה להשיבה, ואם מדוברת באבידה חסרת סימן היכר, עדיף לך להשאיר אותה במקומה.

    ראיה-לסתור

    עמית כץ

  • x

    היי בנות, אני חושבת אחרת מכן.

    אבסס את דברי באמצעות המקור המודרני “האם ניתן להתעלם” שעפ”יו לא חל האיסור להתעלם.

    למרות, שברוב המקרים אבידה בעלת סימן היכר מחובתינו להחזיר, קיימים מקרים שבהם עלינו להשאיר את האבידה הזו במקומה, כל עוד זה למטרה נעלה. לדוגמא: מקרה בו מצאתי אבידה מסויימת, אשאיר אוה במקומה כך שבסופו של דבר בעליה ישובו לחפשה.

    בניגוד לכך,מקרים רבים מראים כי אנשים רבים(בעלי האבידה) לא טורחים לחפש אחר דבר האבידה, וקשה למצוא את בעליה, למרות שהאבידה עשוייה להיות בעלת סימן זיהוי ולהפך. אחזק את דבריי באמצעות הרב אליישיב, שהכריע ופסק שעדיף להשאיר את האבידה במקומה.

    בחיי היומיום שלנו, רוב האנשים לא מעוניינים לחפש ולהחזיר את האבידה לבעליה מאינטרסים אישיים כגון: זמן, כסף, תעסוקה וכו’.

    ראיה-לסתור

    נוי גולדשטיין

  • x

    נוי אני מתנגדת לטענתך.

    בשני המקרים כאשר אדם מוצא אבידה בעלת סימן היכר או ללא סימן היכר, אין צורך להתעלם, ורצוי להחזיר, או לשמור לעצמך (אם האבידה היא ללא סימן היכר).

    מחלוקת

    עמית קורן

  • x

    נוי, אני מסכימה עם תשובתך, רק אם מדובר באבידה חסרת סימן היכר שאין בידי את האפשרות לחפש ולהשיבה לבעליה, לכן ניתן להשאיר אותה במקומה למקרה שבעליה יחזרו- וזוהי התעלמות למטרה חיונית- שאת זה מסביר המקור שציינת “האם ניתן להתעלם”. (כפי שאמרתי בהתחלה, במידה ומדובר באבידה בעלת סימן היכר שמאפשרת לי לחפש את המוצא, עליי להשיב לו את אבידתו .)

    אחזק את תגובתי אלייך נוי, באמצעות המקור המודרני “בני נהג המונית”, בו מסופר על נהג מונית שלא לעיתים נשכחות אצלו אבידות מסוימות מהנוסעים, אלא שהפעם נשכחה במוניתו שקית מלאה דולרים, שאותה שכחו בני תורה שנסעו במוניתו, לאחר מלחמה פנימית שהתחוללה בו, בני החליט לעשות את המעשה הנכון ולהחזיר.

    פה נתונה דוגמא לאבידה בעלת סימן היכר, שאותו האדם הבין שמחובתו היא להחזיר את האבידה לבעליה כיוון שאינה בבעלתו. אשמח אם תתייסו לתגובתי, ותחשבו האם הייתן רוצות שיפעלו כך למענכן במידה והייתן נתונות בסיטואציה דומה.

    ראיה-לתמוך

    עמית כץ

  • ראיה-לתמוך

    עמית קורן

  • תשובה

    עמית קורן

  • תשובה

    עמית כץ

  • ראיה-לתמוך

    עמית כץ

  • תשובה

    נוי גולדשטיין

  • תשובה

    מאור אריאל

  • הקשר

    עמית כץ

  • michael barmatz

x
  1. אריאל: “כל המוצא זוכה”– אני חושבת שגם אם אמצא אבידה בעלת סימן זיהוי שמאפשרת לי למצוא את בעליה, ולהפך, עדיין אשמור את האבידה לעצמי, מהסיבה הפשוטה שאני מצאתי אותה ולכן היא שייכת לי.
הקשר

מאור אריאל

x
  1. עמית ק: “להחזיר אם אפשר, אם אי אפשר לקחת”-

בעיניי, כאשר מצאתי אבידה בעלת סימן מיוחד שמאפשר לי לגלות את בעליה, אשיב אותה.

כאשר מדובר באבידה חסרת סימן מיוחד, אשמור אותה לעצמי. בחרתי לפעול כך, מפני שאם אשמור לעצמי את האבידה בעלת סימן הזיהוי, פעולה זו תחשב לגזל. ובמידה ואין סימן היכר, הייתי לוקחת כי מצאתי אותה ושייכת לי, ובנוסף, אין דרך להשיבה.

הקשר

עמית קורן

x

נוי: “להתעלם”– לדעתי, במידה ותמצא אבידה בעלת סימן היכר או חסרת סימן היכר, יש להשאיר אותה במקומה, ולהמשיך בחיי היום יום, מכיוון שאם יש סימן היכר איני רוצה להתעסק לחפש ולהחזיר לבעלים במקרה ההפוך בו האבידה חסרת סימן היכר איני רוצה לקחת אותה כי אינה שייכת לי.

הקשר

נוי גולדשטיין

x
  1. עמית כ: “להחזיר אם אפשר, אם אי אפשר להשאיר” – אני טוענת כי במקרה ומצאתי אבידה בעלת סימן היכר שמאפשר לי למצוא את בעליה, אחזיר אותה.

במידה ומדובר באבידה ללא סימן היכר אשאיר אותה במקומה. אם האבידה היא בעלת סימן היכר היא אינה שייכת לי, ואם האבידה חסרת סימן היכר עליי להשאיר את האבידה במקומה, למקרה שבעליה יחזרו לקחת אותה.

הקשר

עמית כץ

סיכום דיעות

x

שלום עמית כץ,
התרשמתי מאוד מטענותיך לאורך כל הדיון,
ואכן הצלחת להאיר את עיניי ולשנות את דעתי.

אני נוטה להתפשר ולהסכים איתך,
כאשר מדובר באבידה בעלת סימן היכר,
שמחובתי לפחות לנסות לחפש אחר בעליה ולהשיבה
. ואם האבידה חסרת סימן היכר,
ניתן להתעלם למטרות טובות,
כך שבסופו של דבר בעליה האבידה כנראה ישוב לקחת את אבידתו.

נוי גולדשטיין

x

לאורך השתתפותי בדיון, ולאחר קריאה מועמקת של כל אחת מחברות המדרש, שיניתי את דעתי לגמרי זכות טענותיה ונימוקיה של עמית קורן.

כאשר מדובר באבידה בעלת סימן היכר, עליי להחזירה לבעליה. אך במידה ומדובר באבידה ללא סימן היכר אוכל לשמור אותה לתועלתי, ולמטרותיי האישיות (למרות שבעליה יכולים לחזור ולהוכיח שהאבידה הזו היא בבעלותם, ונתונה לי האפשרות להחזיר, או לשמור לעצמי- נתון לשיקול דעתי האישי.)

מאור אריאל

x

בנות, אני חושבת שהגענו לפשרה מסוימת, לעמק השווה.

במקרים שונים, אדם שמוצא אבידה בעלת סימן היכר עליו להחזירה, אך אם מוצא אבידה חסרת סימן היכר יש באפשרותו להתעלם מטעמים אישיים, ציבוריים וכו’

במקרים אחרים, במקרה ואדם מוצא אבידה חסרת סימן היכר ניתן לשמור את האבידה לתועלתו עפ”י בחירתו האישית.

חשוב לזכור, שתנאי פעולותיו והחלטותיו של האדם בקשר לאבידה מסוימת תלויה באבידה עצמה, במקום בו היא נמצאה, ובאישיותו ובשיקול דעתו של האדם המוצא, לכן המסקנה שהגענו אליה, אינה חד משמעית ואכן שנוייה במחלוקת, וניתן לומר שיש אנשים שחושבים אחרת, וכן, היו פועלים אחרת.

עמית כץ

x

אני מסכים עם טענותינה של עמית מכיוון שאם אפשר להחזיר את הרכוש אשר נמצא רצוי לעשות זאת ולהתנהל כאיש טוב וכפי שהיית מצפה שינהגו כלפייך אם איבדתי חפץ אשר יקר לך אך אם אין אפשרות להחזיר לבעלים אז כל הקודם זוכה כי אין אפשרות לשנות את המצב ולכן עדיף שמישהו אחר ייהנה מההפרק

ראיה-לתמוך

עמית מנור

דיון

read more

סיכום דיעות

read more

Last Posts

user profile image
עמית כץ
4.06.2017 16:33
בנות, אני חושבת שהגענו לפשרה מסוימת, לעמק השווה.

במקרים שונים, אדם שמוצא אבידה בעלת סימן היכר עליו להחזירה,
אך אם מוצא אבידה חסרת סימן היכר יש באפשרותו להתעלם מטעמים אישיים, ציבוריים וכו’

במקרים אחרים, במקרה ואדם מוצא אבידה חסרת סימן היכר
ניתן לשמור את האבידה לתועלתו עפ”י בחירתו האישית.

חשוב לזכור, שתנאי פעולותיו והחלטותיו של האדם בקשר לאבידה מסוימת תלויה באבידה עצמה,
במקום בו היא נמצאה, ובאישיותו ובשיקול דעתו של האדם המוצא,
לכן המסקנה שהגענו אליה, אינה חד משמעית ואכן שנוייה במחלוקת,
וניתן לומר שיש אנשים שחושבים אחרת, וכן, היו פועלים אחרת.

user profile image
מאור אריאל
4.06.2017 16:33
לאורך השתתפותי בדיון,
ולאחר קריאה מועמקת של כל אחת מחברות המדרש,
שיניתי את דעתי לגמרי זכות טענותיה ונימוקיה של עמית קורן.

כאשר מדובר באבידה בעלת סימן היכר,
עליי להחזירה לבעליה.
אך במידה ומדובר באבידה ללא סימן היכר אוכל לשמור אותה לתועלתי,
ולמטרותיי האישיות (למרות שבעליה יכולים לחזור ולהוכיח שהאבידה הזו היא בבעלותם,
ונתונה לי האפשרות להחזיר, או לשמור לעצמי- נתון לשיקול דעתי האישי.)

user profile image
נוי גולדשטיין
4.06.2017 16:32
עמית כץ, התרשמתי מאוד מטענותיך לאורך כל הדיון,
ואכן הצלחת להאיר את עיניי ולשנות את דעתי.

אני נוטה להתפשר ולהסכים איתך,
כאשר מדובר באבידה בעלת סימן היכר,
שמחובתי לפחות לנסות לחפש אחר בעליה ולהשיבה
. ואם האבידה חסרת סימן היכר,
ניתן להתעלם למטרות טובות,
כך שבסופו של דבר בעליה האבידה כנראה ישוב לקחת את אבידתו.

Last Sources

Participants